Some people lead and some people follow

Alla inlägg under september 2010

Av Nathalie - 30 september 2010 00:21

Jag är trött på det här, sitter uppe igen och Mattias sover. Jag har redan försökt två ggr men det slutar alltid med att jag kliver upp igen. Jag är trött på det mesta nu för tiden. Funderar hur länge jag ska behöva gå såhär. Jag har slutat klä på mig om dagarna. Går runt i mitt sunkiga linne och mina shorts. Jag borstar inte ens håret. Inte ens dom dagarna jag ska någonstans, då drar jag bara på mig mina sunkiga urtvättade mysbyxor och en jacka. Konstigt nog är jag verkligen glad dom dagarna. När Mattias är hemma också. Då är jag glad.

När han inte är hemma, jag kan inte säga att jag är ledsen eller nått. Jag bara är.


Jag spelar spel på facebook på dagarna, jag har slagit rekordet på bubble spinner igen. Över 7000 den här gången. Jag minns när jag tyckte det var svårt att komma över 1000. Det var inte alls längesen.


Idag duschade jag och sen blåste jag håret, tänkte det skulle bli lite volym. Inte ens de var roligt. Nu är det platt igen.


Jag fick en komplimang för nån dag sen, det var menat som en komplimang iaf. Det stod att den personen beundrade mig. Tack.

Av Nathalie - 29 september 2010 00:47

Jag skrev ett inlägg om arbetslöshet och genast så drogs dagens hetaste ämne upp. Just det, invandring. Skapade världens diskussion på facebook. Jag håller mig utanför dock nu när diskussionen satte igång. Men har jag väldigt roligt åt att folk diskuterar hejvilt i min logg..

Av Nathalie - 28 september 2010 23:31

Nej jag tänker inte kommentera SD:s plats i riksdagen.


Däremot tänkte jag kommentera detta:

För fyra år sen lovade alliansen att dom skulle minska arbetslösheten. Det konstiga är att det aldrig varit så många arbetslösa här som det är nu. Alliansen vill att alla ska jobba, men hur F-N ska det gå till när det inte finns jobb till alla? Vad tänker dom med?

Dom vill avskaffa avgifter för arbetsgivare för att fler ska anställa, men hur ska dom kunna anställa när dom inte behöver extra arbetskraft?

Dom påstår att om det inte finns jobb där man bor ska man flytta, men ärligt. När det väl kommer till kritan så skulle dom inte heller flytta ifrån sin familj, vänner, pojkvän/flickvän.

Det finns t.o.m dom som inte har råd att flytta. Hör ni hur det låter? Människor har inte råd att flytta och skaffa jobb! Vet ni vad det beror på? Jo, den låga ersättningen. Förstår ni vad som händer om den sänks mer? Förstår ni vad ni utsätter folk för? Människor kommer behöva gå i personlig konkurs om det här fortsätter. Tror ni att alla arbetslösa vill vara det eller? Jag tror över 90% vill arbeta, men det går inte. Ska vi bli straffade för att vi vill nått som inte går?


Jag har nyss varit på arbetsintervju 25 mil härifrån och slösat bort över 1500 kr som jag aldrig kommer få tillbaka, dom är åt skogen. Borta med vinden, long gone, vad ni vill. Kunde jag behövt dom där pengarna till nått annat? Ja, min bil som är trasig. Min bil som jag måste ha därför att vi inte har en fullt fungerande kollektivtrafik här i Norrland!

En annan sak som har hänt är att jag sökte ett jobb och där kunde jag kanske bli erbjuden en praktikplats, en praktikplats som kunde leda till en 6 månaders provanställning. En praktikplats som jag inte hade råd att ta? Det rimmar dåligt. Jag hade inte råd att pendla 8-9 mil om dagen därför att min inkomst är för låg, jag hade heller inte råd att flytta dit därför att min inkomst är för låg.


Jag ska vara ärlig och berätta att jag tjänar 2815 kr i månaden. Jag tjänar lika mkt om jag tar en praktikplats, visst tycker ni också att det känns lockande att gå ut på praktik och slita häcken av er på ett heltidsarbete i 3 månader och sen leder det inte ens till ett jobb?

Jag har mer än gärna praktik om det senare leder till jobb.

Tyvärr tänker många ungdomar att tjänar dom lika mkt som att gå hemma som att ha praktik, då går dom hellre hemma.

Jag? Jag vill bara ha ett jobb..


Nej, jag tycker inte att alliansen är självisk, men jag förstår nu varför dom är blå, därför dom är så jävla blåögda så det finns inte. Vi skämtade för nån dag sen när vi läste tidningen om att dubbdäck ska förbjudas på vissa ställen.

Ni kostymnissar, ni borde sättas i en lägenhet på tjärnen, levandes på aktivitetsstöd. Är ni snäll kan ni få låna en bil med dubbfria däck och försöka ta er fram överallt. Annars kan ni gärna få åka bussen, som går alldeles för sällan, och när den väl går. Ja då får ni gå flera km för att ta er till och från bussen. Ni är så välkomna så. :)

Av Nathalie - 27 september 2010 11:32

Jag söker och söker men det händer inget.


Hade ju min intervjuhelg i Åre men där blev det inget, inte i kramfors heller där dom ringde och hade intervju.

Jag vill så gärna ha ett jobb! Jag är så sjukt taggad till att börja jobba!


Läste nånstans att när dom anställer personer så söker dom på personerna på google för att kolla om de finns eventuella bloggar och hemsidor. Så alla som har en blogg/hemsida borde tänka på hur man framställer sig.

Visst, de kan jag hålla med om att man inte borde provocera eller liknande, men allt kan man ju inte ändra på? Då kommer de tillslut gå så långt att man framställer sig som en helt annan person.

Av Nathalie - 27 september 2010 11:22

I veckan gick jag ut med skitigt hår, tänkte ni ville veta liksom.


Saken var den att mitt hår var skitigt, men mitt schampo var slut, men för att köpa schampo behövde jag tvätta håret, men jag kunde inte för schampot var slut, så jag behövde köpa nytt, men jag kunde inte för jag behövde tvätta håret. See the problem?


Tillslut gick jag ut med smutsigt hår, jag tvättade inte ens håret den dagen. Dagen efter dock.

Av Nathalie - 15 september 2010 20:15

Även jag har kommit underfund om att de sliter lite väl mkt att vara platinablond hela tiden, därför har jag lagt i pigment i håret just nu, men jag kunde tyvärr inte bestämma mig för om jag ville ha det ljusbrunt eller honungsblont så tills vidare la jag i slingor i pigmentfärgen. Men nu börjar jag bli rätt less på att springa runt såhär men jag kan verkligen inte bestämma mig för hur jag ska göra :b


Tips nån?

Av Nathalie - 15 september 2010 15:58

Tankarna som snurrar just nu inför Åre är: Jag har fel mysbyxor med mig, jag hittade inte mitt underställ så ja hoppas det är varmt eftersom vi ska vara ute större delen av tiden. Ja hittar inget som representerar Åre för mig, vad kommer dom tycka om jag kommer dit utan nått? Kommer jag inte få nått jobb bara därför? Kommer bensinen räcka? Jag hade hoppats att mätarn hade stått lite högre nu när jag tankat upp mina sista pengar den här månaden, jag hoppas jag inte behöver ha pengar där borta. Jag hittade inget lakan som passade så jag tog två påslakan, jag hoppas det går bra. Tänk om bilen går sönder? Tänk om jag inte hittar dit till stället vi ska träffas på?


Sen är de lite andra tankar som snurrar, typ som att jag glömde hårtorken så jag måste åka i blött hår inatt. Måste hämta den.

Sen funderar jag på intervjun. Hon sa att dom har två sorters anställningar, en provanställning på 6 mån och sen kunde man få praktik 3 mån och få aktivitetsstöd från försäkringskassan, därefter kunde man få provanställning. Får man verkligen göra så?

Företaget tjänar ju såklart på det, dom får en person som jobbar heltid men någon annan betalar. Men om dom söker folk för dom har lediga tjänster, får dom verkligen sätta folk på praktik då? Måste nog gå på AF och fråga. Så just nu är jag orolig att dom erbjuder mig praktik istället för provanställning. Vilket betyder att jag kommer jobba heltid för mindre än 3000:- i månaden plus att jag ska pendla till Kramfors. Så då måste jag tacka nej.


Ska nog gå på AF på måndag och fråga. Får försöka tänka på annat tills dess.

Av Nathalie - 15 september 2010 11:31

Har packat ihop väskan så nu ska ja hem och packa om den till saker jag behöver i Åre. Tyvärr fastnade jag här en stund.


Vaknade imorse och hade fått ett sms från Mattias där det stod "saknar dig". Känns jobbigt att vi inte får träffas på hela dagen imorrn. Men det kommer ordna sig. Det vet jag ;)


Nu kommer Mayhem och är jobbig, han ska av nån anledning ligga på mig helst över datorn, armarna och gärna uppe vid halsen också.


Nej nu ska jag åka hem och få lite saker gjort. ^^,

Ovido - Quiz & Flashcards